Wednesday, August 8, 2012

JODOH DAN TAKDIR

Assalam...
...hmmmm..
Jodoh??
Rezeki??
Ajal dan maut??
Qada’ dan Qadar..
Semua itu berkait rapat sbb semua 3 perkara di atas merupakan ketentuan dan ketetapan yg Allah sudah tetapkan utk setiap insan bernama manusia di atas muka bumi yang sfera ini.
But today i am gonna talk about the JODOH..not because jodoh and rezeki are different..they are different but HAKIKATly” they are same..how to say ah...huhhu..sory about my broken English..like people always say when they read  the very very broken English..they say..OH MY ENGLISH..OMG..hahahaha...aku ckp...WHO CARES???hahahaa..
Semua tiga ni sama sbb ia adalah ketentuan Ilahi..dan jodoh jugak merupakan rezeki bagi pandangan ku krn sape yg ketemu jodoh tu amat beruntung sbb...jeng3..hahaha..ala..baguslah kalau kawen awl kan..wawen awl dpt zuriat wawal..dpt zuriat awl..dpt cucu cucit awl..ahhaha...kan besau jadinya family tu..umo xsampai 60 taun lg dah ada cucu cicit sebanyak 2,3 lori..kan meriah tuuuu..besnyaaaa..hhaha..
Lg satu..ak tgk skang ni “pukul rata” atau purata jangka talian hayat manusia about 60 or 70 years  old..lg menyedihkan kalau ada penyakit kronik bila usia meningkat..nauzubillah..huhuhu..so..it is quite rugi la kalau xsempt manjakan cucucuci yg kecik2 tuh..xsempat  sampaikan amanat, nasihat dan tunjuk ajar pada generasi2 muda pelapis warisan ketamadunan manusia yang semakin lupa akan akar umbi mereka dimana nenek moyang dan sejarah makin kita lupakan  dek dimamah arus kemodeman dan hiburan yang mencanak dari hari ke hari...
Ape la melalut ni...jodoh..sape dah jumpa jodoh???sape dah kawen??sape dah bertunang??sape dah di Chopp dan sape dah Chopp orang??..congratulations for you ollz sbb dapat rezeki..aku belum lg sbb xdpt rezeki lg lah!!..ahahaha..
However..aku ada sorang kawan ni..beliau byk ilmu dan bagush aku respek beliau..beliau duduk kt Besut Teganung dan dah bertunang..tahniah..beliau selalu bg nasihat kt aku melalui sixth sense a.k.a mimpi..wolaaa...dont believe it??believe it!!dont believe it!!..jodoh ni kan..antara ayat beliau yang insyaAllah aku akn cuba amalkan ialah..
“Allah dah sediakan jodoh kita,tinggal kita berusaha mencari dan berdoa..Dan disamping itu laksanakanlah solat hajat dan istikharah tanpa jemu  sampai Allah tunjukkan org yg betul2 tersedia utk kita itu..insyaAllah..dengan cara itu lebih baik utk menjaga hati dan perasaan semua pihak..dan suatu hari nanti kita mampu ucapkan pada bakal pasangan kita bahawa kita memilihnya kerana allah tolong pilihkan...” aminnn...
Owhhhh....sooooo sweettt  like thatttt...hehehhee...
Aku kdg2 agak jealous jgk bila teman2,kawan2 dan sahabat handai dah ada makwe..huhu..time birthday je dpt hadiah,time sedih dan duka je ada org tlg pujuk danlayan.. pastu bla bla bla..aku plak ngadu kt sang rembulan umpama pungguk rindukan bulan..hahaha..aku suka tgk bulan cerah bergemerlapan di hiasi bintang2 di langit nan luas seluas pemandangan..especially bila mlm yg xda awan..coolllll...
Tp apekan daya kan..bulan di langit jelah mampu aku tgk..hahahaha..TETAPI..kita ada misi yang lagi besar selain mencari cinta manusia itu..bak pepatah..
Cantik paras rupa akan pudar ditelan masa.
Kekayaan akan berkurang di telan SUPERMARKET if we don’t manage it.
Keharuman akan bertukar keMASAMan kalau tak mandi..
Tapi..cantik akhlak akan kekal selagi hati dan iman tetap utuh..
Tak perlu pakaian manthop2 utk  jd baik..
cukup sekadar hati yang baik,
cukup sekadar tangan kanan member tanpa pengetahuan tangan kiri,
cukup sekadar hati merasa gembira dan redho bila mendapat ujian dan malapetaka dari sang pencipta..

sekadar contoh..aku sendiri pun masih belum mampu seperti di atas..
tapi banyak lg perkara2 yang boleh di praktikkan..u ollz pn tau kan..hehee..
eh..lupa plak misi tadi..misi utama adalah mencari redho Ilahi dan meraih Cinta Sang Pencipta yang mencampakkan manusia ke dunia ni tidak lain dan tidak bukan utk mengingatiNya dan menyembahNya..
aku kalau boleh nk raih yang ni dulu sblm manusia punya TAPI kalu dua2 sekali pn ape salahnya kannnnnnnn...lg baguh..lg molek lau dpt dua2 terus..kekekeke..like the malay idioms..
“drink water during scuba diving” dan kalau Tanya pakcik GOOGLE TRANSLATE bermaksud “sambil menyelam minum air sirap”..
Tp jgn minum air laut tau...sgt2 bahaya sbb kita memerlukan byk air kosong utk meneutralkan air laut tuh...ibarat 1 gelas iar laut perlu 7 liter air mineral...ingat2 lupa time blaja kelas recreation dulu...huhu..
banyak lagi la tujuan penciptaan kita..nk ckp byk2 pn aku bkn byk ilmu pn..for more information u ollz blh bkak buku2 dan hasil2 penulisan  ahli2 yang sewaktunya.. huuu..
what to write eh??hmm..

ahhhh...bila malas datang menjemput  hati dari menari di atas keyboard...
k lah...jaana...
salam sayang ramadhan..
c u dear..

2 comments:

the English teacher said...

Relax syahir..ore laki sng intai2 n shoot je..

I'm having the same dilemma n people all around start asking..lagi horror

never stop asking from Him
bia Allah ejas..perfect timing to meet our Mr/Miss Right

Anonymous said...

Friend in law mendoakan agar boh mendapat isteri dunia dan akhirat :)